fredag den 11. september 2015

Menieres og truslen fra øresneglen del 1

Før sommerferien begyndte jeg at være mere eller mindre konstant svimmel og have kvalme og ondt i hovedet. Først tænkte jeg, at det nok bare var pga nakkespændinger. Det havde jeg jo prøvet før. Men da det havde stået på i to uger fik jeg en tid ved lægen. Dagen før jeg skulle til lægen, fik jeg så et kæmpe svimmelhedsanfald hvor jeg knap nok kunne bevæge hovedet uden alt kørte rundt. Forestil dig at have været en tur i thekopperne i Tivoli og man bare selv havde kørt dem ekstra rundt, så man slet ikke kunne stå på benene bagefter. Sådan var det - bare lidt værre. Anfaldet varede i 6-8 timer. Det var selvfølgelig den dag Jacob skulle arbejde længe, men jeg blev nødt til at få ham tidligt hjem, så han kunne hente ungerne. Min krop kunne simpelthen ikke bevæge sig nogle steder. 

Næste dag ved lægen kom jeg ind til reservelægen - der ender jeg af en eller anden grund altid. Hun mente det var øresten, da den korte neurologiske undersøgelse hun lavede, ikke viste noget. Hun mente dog (heldigvis) at jeg også skulle forbi en øre, næse, hals læge. 

Der fik jeg så tid et par dage efter. Jeg blev undersøgt for øresten, virus på balancenerven og fik taget høreprøve. Prøverne viste ingen tegn på hverken øresten eller virus på balancenerven og høreprøven viste også normal hørekurve. 
Ørelægen mente dig at der godt kunne være en risiko for menieres sygdom, ud fra det jeg beskrev med svimmelhedsanfaldet. Han bad mig om at komme igen med det samme, hvis jeg fik et anfald mere. 

Jeg havde selvfølgelig været på nettet og Google svimmelhed og de andre symptomer. Og meniere var dukket op, som det der bedst passede på mine symptomer. På nettet står der at menieres medfører døvhed eller kraftig hørenedsættelse på et eller begge ører. Super positive udsigter jeg fik for fremtiden der. 😳 
Ørelægen fortalte dog, at det rigtig nok kunne medføre hørenedsættelse, men at alle meniere forløb var forskellige, og at den hørenedsættelsen der evt kom, kunne afhjælpes med høreapparat.  Faktisk var han super god til at mane alt bekymring i jorden.
Ikke fordi jeg var bekymret for høreapparat som sådan. Jeg arbejder jo med mennesker der har høreapparat, er døve eller har kraftig hørenedsættelse, til dagligt. Men tanken om at blive døv, tror jeg ikke der er nogle der ikke ville bekymre sig bare lidt om. 

Nå, mere senere. 
....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...